[0046] • SAN GREGORIO I MAGNO, 590-604 • MALICIA MORAL DEL ADULTERIO Y FORNICACIÓN
Del capítulo II del Libro 21 de Los Morales, entre los años 591 y 595
0595 0? 0? 0018
18.–En la sagrada Escritura a veces se distinguen el adulterio y la fornicación y a veces significan lo mismo. Ambas cosas están prohibidas. Job se abstuvo de las dos aun con el pensamiento.–Aunque la culpa de la fornicación no discrepe algunas veces del pecado de adulterio, pues que la Verdad dice en el santo Evangelio: El que mirare a la mujer para codiciarla ya adulteró con ella en su corazón. (Porque, como en la lengua griega moechus quiere decir adúltero, demuestra claramente la misma Verdad que, pues no dice en su precepto: mujer ajena, sino mujer tan solamente, aun con sola la vista se comete adulterio cuando torpemente es codiciada la mujer soltera). Pero muchas veces se discierne esto según el lugar o el orden de la codicia; porque tanto daña a uno constituido en orden sagrado el deseo de la concupiscencia, como a otro la culpa del adulterio; mas en las personas no diferentes un mismo delito de lujuria se distingue, en los cuales que la culpa de la fornicación se discierne delr muchos continentes; pero ya el bienaventurado Job daba ejemplos de limpieza que no había recibido. Por muchos es ahora cometida la torpeza de la carne después de la prohibición de Dios en el Evangelio. De lo cual se debe colegir con cuánta culpa pecamos ahora en las cosas graves después del precepto divino y con cuánta alabanza se abstenían de ellas antes del mismo precepto.
[Mor 3, 323-325]
0595 0? 0? 0018
18.–In sacris litteris adulterium et fornicatio aliquando distinguuntur, aliquando idem sonant. Utrumque prohibitum. Ab utriusque vel cogitatione Iob abstinuit. –Quamvis nonnunquam a reatu adulterii nequaquam discrepet culpa fornicationis, cum Veritas dicat: Qui viderit mulierem ad concupiscendum eam, jam moechatus est eam in corde suo (Matth. V, 28). (Quia enim Graeco verbo moechus adulter dicitur, cum non aliena coniux, sed mulier videri prohibetur, aperte Veritas ostendit quia etiam solo visu cum turpiter vel innupta concupiscitur, adulterium perpetratur). Tamen plerumque ex loco, vel ordine concupiscentis discernitur, quia scilicet sic hunc in sacro ordine estudiosa concupiscentia, sicut illum adulterii inquinat culpa. In personis tamen non dissimilibus idem luxuriæ distinguitur reatus, in quibus fornicationis culpa, quia ab adulterii reatu discernitur, praedicatoris egregii lingua testatur, qui inter cætera asserit, dicens: Neque fornicarii, neque idolis servientes, neque adulteri, regnum Dei possidebunt (I Cor VI, 9). Quod enim disiuncto reatui sententiam subdit, quam valde a se dissideat ostendit. Per hoc ergo quod dicitur: Si deceptum est cor meum super muliere, neque cogitasse vir sanctus de fornicationis macula demostratur. Per hoc autem quod subiicit: Et si ad ostium amici mei insiditatus sum, patenter innotescit quod a reatu adulterii liber fuit. Sed ad haec fortasse aliquis dicat: Quid de se mirum sanctus vir asserit, si non solum ab adulterii crimine, verum etiam a fornicationis inquinatione se liberum servavit? Hæc autem parvipendimus, si virtutum eius tempora minime pensamus. Necdum enim ad restrictionem carnis revelatæ gratiæ districtior censura processerat, quæ non solum corporis, sed et cordis lasciviam reprehendit. Necdum multorum continentium castitatis bona imitanda prodierant, et tamen beatus Job exempla munditiae, quae non acceperat, tradebat. A multis autem nunc etiam post prohibitio- nem Dei carnis immunditia perpetratur. Hinc ergo colligendum est, cum tanta culpa nunc etiam post praeceptum in gravibus delinquitur, cum quanta laude antea a gravibus abstinebatur.
[PL 76, 200-201]