[0233] • PÍO IX, 1846-1878 • INSEPARABILIDAD DEL CONTRATO Y DEL SACRAMENTO EN EL MATRIMONIO DE LOS BAUTIZADOS
De la Alocución Acerbissimum Vobiscum, en el Consistorio secreto, 27 septiembre 1852
1852 09 27 0003
[3.–][...] Nada decimos de aquel otro decreto [1] por el que, despreciado totalmente el misterio, la dignidad y santidad del sacramento del matrimonio e ignorando y trastornando absolutamente su institución y naturaleza, desechada de todo en todo la potestad de la Iglesia sobre el mismo sacramento, se proponía, según los errores ya condenados de los herejes y contra la doctrina de la Iglesia Católica, que se tuviera el matrimonio sólo como contrato civil y se sancionaba en varios casos el divorcio propiamente dicho, a par que todas las causas matrimoniales se sometían a los tribunales laicos y por ellos eran juzgadas. Pero ningún católico ignora o puede ignorar que el matrimonio es verdadera y propiamente uno de los siete sacramentos de la ley evangélica, instituido por Cristo Señor, y que, por tanto, no puede darse el matrimonio entre los fieles sin que sea al mismo tiempo sacramento, y, consiguientemente, cualquier otra unión de hombre y mujer entre cristianos, fuera del sacramento, sea cualquiera la ley, aun la civil, en cuya virtud esté hecha, no es otra cosa que torpe y pernicioso concubinato tan encarecidamente condenado por la Iglesia; y, por tanto, el sacramento no puede nunca separarse del contrato conyugal, y pertenece totalmente a la potestad de la Iglesia determinar todo aquello que de cualquier modo pueda referirse al mismo matrimonio.
[MI, 1640]
[1]. [Respublica Neogranatensis iam a. 1845 legem iurium Ecclesiae laesivam tulerat, quae Gregorii XVI animadversionem meruit. Sed illius regionis moderatores novis decretis, inducto civili matrimonio, sacramenti sanctitatem violaverunt].
1852 09 27 0003
[3.–][...] Nihil dicimus de alio illo decreto [1], quo Matrimonii Sacramenti mysterio, dignitate, sanctitate omnino despecta, eiusque institutione, et natura prorsus ignorata, el eversa, atque Ecclesiae in Sacramentum idem potestate penitus spreta, proponebatur iuxta iam damnatos haereticorum errores, atque adversus catholicae Ecclesiae doctrinam, ut matrimonium tamquam civilis tantum contractus haberetur, et in variis casibus divortium proprie dictum sanciretur, omnesque matrimoniales causae ad laica deferrentur tribunalia, et ab illis iudicarentur; cum nemo ex Catholicis ignoret, aut ignorare possit, matrimonium esse vere, et proprie unum ex septem Evangelicae legis Sacramentis a Christo Domino institutum, ac propterea inter fideles matrimonium dari non posse, quin uno eodemque tempore sit Sacramentum, atque idcirco quamlibet aliam inter Christianos viri et mulieris, praeter Sacramentum, coniunctionem cuiuscumque etiam civilis legis vi factam nihil allud esse nisi turpem atque exitialem concubinatum ab Ecclesia tantopere damnatum, ac proinde a coniugali foedere Sacramentum separari nunquam posse, et omnino spectare ad Ecclesiae potestatem ea omnia decernere, quae ad idem Matrimonium quovis modo possunt pertinere.
[Pii IX Acta 1, 392-393]
[1]. [Respublica Neogranatensis iam a. 1845 legem iurium Ecclesiae laesivam tulerat, quae Gregorii XVI animadversionem meruit. Sed illius regionis moderatores novis decretis, inducto civili matrimonio, sacramenti sanctitatem violaverunt].