[0265] • LEÓN XIII, 1878-1903 • INDISOLUBILIDAD DEL MATRIMONIO. NULIDAD POR IMPOTENCIA
De la Instrucción Quemadmodum matrimonii, del Santo Oficio, a los Obispos de Rito Oriental, 20 junio 1883
1883 06 20 0041
41.–Por lo que respecta al primer caso [1], la doctrina católica es que el matrimonio entre bautizados celebrado debidamente y consumado, no puede disolverse a no ser por la muerte de uno de los cónyuges; y que, por tanto, salvo que haya constancia de la muerte de uno de los cónyuges, no puede declararse judicialmente la disolución de ese matrimonio. Ahora bien para que esto conste, no bastan los rumores o cualquier tipo de noticia, ni sólo la presunción; se requiere tener certeza de ello o, por lo menos, tal cúmulo de pruebas que, por equivaler a la certeza, excluya cualquier duda [2].
[1]. [Quando “vinculum praecedentis matrimonii, quod ad posterius connubium impugnandum adducitur, repetendum asseritur ex matrimonio, catholico modo, a catholicis celebrato”: Instruct. Quemadmodum matrimonii, 40: ASS 18 (1885), 360].
[2]. Ad rem in Cap. In praesent. 19 De Sponsalib. [1188 11 0?/1] concordat Cap. 2 de secund. Nupt. [1185 0? 0?b/1].
1883 06 20 0043
43.–[...] Y en primer lugar hay que advertir que es enseñanza del Señor y de los apóstoles que el matrimonio válidamente contraído no puede ser disuelto por causa de adulterio, o de difícil cohabitación, o de ausencia prolongada y culpable de uno de los cónyuges, o de por cualquier otro motivo inventado por los herejes [3].
[3]. Divus Paulus in epist. ad Rom. 7. Mulier vivente viro alligata est legi.–Et 1. ad Corinth. 7. “His, qui matrimonio iuncti sunt, praecipio non ego, sed Dominus uxorem a viro non discedere: quod si discesserit, manere innuptam, aut viro suo reconciliari”.–Concordat Conc. Trid. sess. 24. can. 5 [1563 11 11b/5].
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45.–[...] Para que la impotencia anule el matrimonio contraído, debe ser antecedente [4] y perpetua [5], que no pueda desaparecer con remedios naturales y lícitos. Si esta impotencia fuera absoluta, o tal que haga absolutamente imposible la cópula conyugal, dirime siempre el matrimonio, y el contraído con cualquier persona [6]; pero si es sólo relativa, sólo dirime el matrimonio con aquélla a la que hace referencia la impotencia [7]. Así, pues, en este tipo de causas se ha de proceder en la investigación con el fin de poder determinar si se trata o no de impotencia antecedente y perpetua, absoluta o tan sólo relativa.
[4]. Can. Hi qui 25 caus. 32. q. 7 [0863 0? 0?/1].
[5]. C. Fraternitatis 6. De Frigid. et Malefic. [CI 2, 706-707].
[6]. C. Accepisti mulierem 1. De frigid. et malefic. [CI 2, 704-705].
[7]. Ex litteris tuis 3. loc. cit. [CI 2, 705].
1883 06 20 0041
41.–Ad primum casum [1] quod attinet, doctrina catholica est matrimonium baptizatorum rite celebratum et consummatum aliter solvi non posse, nisi per mortem unius comugis; et ideo locum non esse eiusdem dissolutioni declarandae in iudicio, nisi de morte alterutrius coniugis constiterit. Ut autem de hac constare dicatur, non sufficit rumor aut fama quaecumque, neque solae praesumptiones, sed requiritur certus de ea nuntius, aut saltem concursus talium rationum, quae certo nuntio aequipollentes omne de illa dubium excludant (1)[2].
[1]. [Quando “vinculum praecedentis matrimonii, quod ad posterius connubium impugnandum adducitur, repetendum asseritur ex matrimonio, catholico modo, a catholicis celebrato”: Instruct. Quemadmodum matrimonii, 40: ASS 18 (1885), 360].
[2]. Ad rem in Cap. In praesent. 19 De Sponsalib. [1188 11 0?/1] concordat Cap. 2 de secund. Nupt. [1185 0? 0?b/1].
1883 06 20 0043
43.–[...] Et primo advertendum est, Evangelicam et Apostolicam doctrinam esse, matrimonium valide celebratum solvi non posse propter adulterium, vel propter molestam cohabitationem, aut longam et affectatam coniugis unius absentiam, aut propter aliud quodcumque motivum ab haereticis confictum (2)[3].
[3]. Divus Paulus in epist. ad Rom. 7. Mulier vivente viro alligata est legi.–Et 1. ad Corinth. 7. “His, qui matrimonio iuncti sunt, praecipio non ego, sed Dominus uxorem a viro non discedere: quod si discesserit, manere innuptam, aut viro suo reconciliari”.–Concordat Conc. Trid. sess. 24. can. 5 [1563 11 11b/5].
1883 06 20 0045
45.–[...] Ut autem impotentia matrimonium contractum irritet, necesse est, ut sit antecedens (2)[4] atque perpetua (3)[5], quae scilicet naturalibus atque licitis remediis tolli non possit. Ista impotentia si fuerit absoluta, seu talis ut omnino impossibilem reddat coniugalem copulam, matrimonium dirimit semper, et cum qualibet persona contractum (4)[6]; si vero relativa tantum, matrimonium dirimit solummodo cum illa, ad quam impotentia ipsa refertur (5)[7]. Ita igitur in causis huius generis investigationes erunt dirigendae, ut tandem deveniatur ad adstruendam vel excludendam assertam impotentiam antecedentem et perpetuam, sive absolutam sive saltem relativam.
[ASS 18 (1885), 360, 363, 365]
[4]. Can. Hi qui 25 caus. 32. q. 7 [0863 0? 0?/1].
[5]. C. Fraternitatis 6. De Frigid. et Malefic. [CI 2, 706-707].
[6]. C. Accepisti mulierem 1. De frigid. et malefic. [CI 2, 704-705].
[7]. Ex litteris tuis 3. loc. cit. [CI 2, 705].